Innerlijke criticus

Veel mensen worden zich bewust van de innerlijke criticus wanneer je meer naar binnen keert zoals bijvoorbeeld met visualiseren of mediteren.
De innerlijke criticus is die stem die vaak wil meepraten en ook meestal negatief is bijvoorbeeld als je in de spiegel kijkt of als je een beslissing neemt. De zin “wat zal die er wel niet van denken?” is ook zo’n voorbeeld.

Je criticus is je ego die je wil behoeden van pijn. Het denkt dat jij de pijn niet aankan, maar dit kan jij wel mocht er pijn voorbij komen.
In het voorbeeld “wat zal die er wel niet van denken?” verwacht je wellicht niet dat je ego je wilt beschermen, maar als je dit dieper bekijkt zit dat er wel onder. Je zou je afgewezen kunnen voelen of niet goed genoeg en dat kan pijn doen.
Weet dat jij niet deze stem bent!

Hierbij krijg je in een aantal stappen meer inzicht in jouw innerlijke criticus en leer je hoe je daarmee om kan gaan.
Dit neemt niet weg dat hetgeen de stem jou laat voelen, niet aangekeken hoeft te worden. Hier zitten ervaringen die geheeld mogen worden. Het aankijken van wat je voelt komt in deze cursus echter niet naar voren. Dit is wel mogelijk in een privé sessie.

Jij bent niet jouw criticus; stap 1

Jij bent niet jouw innerlijke criticus. Je start dan ook om meer inzicht te krijgen in wat deze stem tegen jou zegt. Wat zijn de letterlijke woorden?
Schrijf de komende tijd de zinnen op van jouw innerlijke criticus.
Schrijf letterlijk op wat er bij jou voorbij komt. Zorg dat je een (klein) notitieblokje steeds bij je hebt zodat je de zinnen kan opschrijven zodra ze zich in jouw hoofd laten horen.
Door de zinnen op te schrijven krijg je meer inzicht in wat deze stem allemaal tegen jou zegt.
Wanneer je hier meer inzicht in hebt, ga je pas door naar stap 2.

Stap 2

Accepteer wat je hoort. Wanneer je ertegen gaat vechten, gaan de stemmen nog meer hun best doen om gehoord te worden.
Stop daarom met ‘vechten’ dat je de stemmen niet wil horen.
In stap 3 of 4 wordt hier verder op in gegaan. Voor nu kun je de aandacht gaan verleggen naar je lichaam door te gaan aarden bijvoorbeeld met een ademhalingsoefening of door middel van een visualisatie wortels vanuit je voeten in de aarde te laten groeien. Daarmee voed je de gedachte niet en door de aandacht te verleggen kan de stem tot rust komen.

Stap 3

In stap 1 heb je letterlijk opgeschreven wat de innerlijke criticus allemaal tegen je zegt. Hoor je ook de toon bij de woorden? Herken jij de zinnen die je hoort? Is er iemand die dit vroeger zo tegen jou zei?
Zo ja, dan heb je waarschijnlijk een duidelijk persoon voor je wie dit is. Dan kun je verder naar stap 4.
Wanneer je voor jezelf duidelijk hebt dat jij de stem niet bent is het gemakkelijker hier afstand van te doen.

Is het voor jou nog niet duidelijk wie de stem is, doe dan onderstaande visualisatie.

Opmerking: merk je dat je nog minder fijne gevoelens ervaart bij de persoon die bij de stem hoort, uit dan eerst deze gevoelens, bijvoorbeeld boosheid, en ga daarna pas over naar het bedanken.

Stap 4

In deze stap gaan we een visualisatie doen om de persoon die bij de stem hoort weg te sturen.
Wanneer je de audio van stap 3 hebt gedaan, dan kun je deze stap overslaan. Dit is in die audio reeds opgenomen.
Zoals je in de audio hoort is het belangrijk dat je telkens wanneer je de stem hoort deze er eerst laat zijn en accepteert dat die er is (stap 2). Vervolgens mag je de stem/ persoon bedanken. Jarenlang heeft hij immers dienst gedaan bij je en was hij welkom. Nu heb jij echter het recht om deze stem of persoon weg te sturen. Jij mag de leiding nemen over jouw leven!

Opmerking: merk je dat je nog minder fijne gevoelens ervaart bij de persoon die bij de stem hoort, uit dan eerst deze gevoelens, bijvoorbeeld boosheid, en ga daarna pas over naar het bedanken.

Oefening cascade

Deze oefening kun je ook gebruiken wanneer de innerlijke criticus om de hoek komt kijken. Het is een fijne oefening waarbij je de uitademing verdeeld over 3 gelijke stappen.
Je focust je tijdens de uitademing op eventuele ongezonde gedachten en kritiek van anderen of jezelf. Dit adem je vervolgens uit en laat je uit je lichaam en gedachten gaan.

(Let op: als je de oefeningen beluistert via de telefoon kies dan voor ‘Listen in browser’ i.p.v. ‘play on soundcloud’.)

Vragen cascade

  • Wat ervaarde je bij het doen van deze oefening?
  • Hoe is het met de innerlijke criticus na het doen van de oefening?
Je dient ingelogd te zijn om de lessen te zien. Klik hier om in te loggen